En bubblande helg

Vi började vår ledighet i torsdags redan, eller mest jag kanske. Visserligen inte helt ledig ändå, huset hade visst inte städats på länge… Och Dan hade lite jobb med att förbereda inför kommande vecka i måleriet. Kund som skulle besökas, varor som skulle levereras och så våra egna heltäckningsmattor som skulle hämtas. Han var borta stor del av dagen.

Jag passade på att packa Gullan inför helgen och vidare städa iordning i det som ska bli vårt nya sovrum på övervåningen. Det är tapetserat och klart för att lägga in mattan. Just nu ligger mattan och väntar i vardagsrummet, så än kan vi inte flytta in där.

Student

Fredagen bjöd på studentfirande i Halland och vi styrde kosan dit först och främst. Vädret var toppen så vi kunde sitta ute hela dagen. Vi blev erbjudna att stanna även på kvällen, men valde att inte göra det. En golfrunda vart redan bokad inför lördagen, så vi slog på GPS:en och styrde vidare mot Rydöbruk.

Fricamping

Vi gillar att stå i det fria, utan bekvämligheter som toaletter och diskrum. Vi använder hellre bilens utrustning då vi har allt vi behöver med oss. Tack vare våra monsterbatterier (2 st litium) så behöver vi ingen yttre el. Endast en solpanel finns på taket, men än har vi inte lyckats tömma våra batterier. Tvärtom är de snabbladdade och vi kan lätt titta på TV hela kvällarna och ladda både våra datorer och telefoner. Möjligen behöver vi kanske inte ens fylla på med ytterligare en panel, som vi tänkt från början. Vi får se hur vi gör med det. Nu fick i alla fall Dan äntligen möjligheten att testa sin nyinköpta grill, som verkligen var toppen.

Boplats Rydöbruk

Platsen vi hittade för natten var utanför ett naturreservat, där det gick kor i hagen intill oss. Vi tog en promenad i omgivningarna och fann ett litet torp som hembygdsföreningen i Rydöbruk skötte om. Vi stod alltså utanför detta området, inte i naturreservatet. Här stod vi helt ensamma och en bra bit från Nissastigen (väg 26).

Lördagens Golf

Äntligen fick vi chans att plocka fram och damma av våra gamla golfklubbor. Vi bokade en tid på Rydö GK redan under veckan, så när vi kom fram stod där en golfbil och väntade på oss. Bara att ge sig iväg och svinga…

Jättefin golfbana tycker vi. Nu är det flera år sedan vi var där sist, men just i år är den riktigt grön och fin och välskött. En ren fröjd att få spela där. Dock gick väl själva spelet inte superbra, otränade som vi är. Vi tyckte det var bra att vi hade bil, det hade blivit mycket promenerande fram och tillbaka annars…. Men roligt hade vi.

Vidare till nästa plats

Vi åkte mot Tiraholms fiskrökeri där det finns ställplatser och restaurang. Men väl där var det fullt med folk överallt. Visserligen fanns det en plats över till oss och Gullan ute på en åker, men det blåste väldigt och vi hade inte kunnat sitta ute. Så istället för att stanna åkte vi vidare mot Bolmsö. Tog färjan…

Skålen

En bit in på ön hittade vi en mindre parkering där det redan stod en husbil parkerad. Vi stannade där och tillbringade vår lördagskväll i lä från vinden, med utsikt över sjön Bolmen. Vi satt inte ute hela kvällen då det var lite kyligt, men ett par timmar under markisen fick det bli, tillsammans med vår fina grill. En flaska bubbel hade visst hamnat i kylen också, och där fick den ju inte stå för länge. Det finns alltid något att fira tycker vi, och denna gången skålade vi för grabben som tog studenten, för oss själva som fått igång vår firma så himla bra och för att vi hade spelat årets första golfrunda. // Jeanette

En reaktion på ”En bubblande helg

1. Härligt med fricamping, så gör vi också. Tycker inte vi behöver campingålats när vi har allt i bilen, bara tömningsplatser och det finns det en hel del. Njut av er ledighet.

Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.